Er is al heel wat over geschreven, maar sinds het najaar van 2010 zijn de elektronische maaltijdcheques toegelaten op de Belgische markt. Dit nieuwe betaalmiddel moet de hele administratie rond de maaltijdcheques aanzienlijk vereenvoudigen. Sommige werkgevers ervaren de verdeling van de papieren maaltijdcheques als een administratieve overlast. Werknemers moeten de maaltijdcheques dan weer altijd op zak hebben en op de vervalmaand letten, terwijl de handelaars en de distributiesector de geïnde cheques moeten tellen, controleren en opsturen. In het kader van de administratieve vereenvoudiging heeft de overheid daarom beslist om de elektronische maaltijdcheques in te voeren.
Elektronische maaltijdcheques: hoe werkt het?
Het is de bedoeling dat de elektronische maaltijdcheques zo nauw mogelijk aansluiten bij de papieren maaltijdcheques. Eigenlijk wijzigt vooral de manier van uitbetaling. De elektronische maaltijdcheques worden niet overhandigd aan de werknemer, maar gecrediteerd op een persoonlijke rekening.
- Het bedrag van de maaltijdcheques wordt op een maaltijdchequerekening geplaatst. Die wordt beheerd door een erkende uitgever van maaltijdcheques.
- Bij het begin van elke maand krijgen de afnemers een bericht via e-mail of sms van het saldo op die rekening. Ze krijgen 3 maanden om het bedrag uit te geven.
- De werknemer kan ook zelf via een Bancontact-teminal zijn saldo bekijken en het resterende aantal geldige maaltijdcheques. Dat gebeurt zoals bij Proton.
- De werknemer krijgt automatisch een bericht een week voor de geldigheid van de maaltijdcheques vervalt.
- De betaalkaart is gratis voor de werknemer. Hij kan de kaart laten blokkeren in geval van verlies of diefstal.
- De werknemer kan zijn maaltijdcheques opsplitsen. Als hij 5 euro uitgeeft terwijl 1 maaltijdcheque goed is voor 7 euro, moet de handelaar geen geld teruggeven. De 2 euro blijft gewoon staan op de rekening voor een volgende aankoop. Handelaars moeten dus niet langer nodeloos geld teruggeven.
De elektronische maaltijdcheques maken het mogelijk om de toekenning en betaling van de maaltijdcheques volledig elektronisch te regelen. De papieren en de elektronische versie blijven minstens in een eerste fase naast elkaar bestaan. Werkgevers en werknemers bepalen vrij in een cao welke vorm ze verkiezen.
Elektronische maaltijdcheques: de voordelen
De elektronische maaltijdcheques bieden heel wat voordelen, zowel voor de consumenten als voor de handelaars. Voor de consument zijn de voordelen van de elektronische maaltijdcheques duidelijk. Bij verlies of diefstal zal geen geld meer verloren gaan. De gebruiker kan zijn elektronische maaltijdchequerekening onmiddellijk en eenvoudig blokkeren. De elektronische maaltijdcheque zal opdeelbaar zijn. Concreet betekent dit dat een gebruiker bijvoorbeeld anderhalve maaltijdcheque kan gebruiken voor een betaling. De andere helft van de cheque blijft bewaard en de handelaar moet niet langer in cash terugbetalen. Ook de kans op vervallen maaltijdcheques is minimaal. De consument zal acht dagen voor de vervaldag verwittigd worden, bijvoorbeeld door een sms. Bij betaling wordt ook automatisch voorrang gegeven aan de maaltijdcheque met de kortste geldigheidsduur.
Maar ook voor de handelaars bieden de elektronische maaltijdcheques voordelen. De uitgever dient het verschuldigde bedrag binnen de twee bankwerkdagen na de elektronische betaling te storten op de rekening van de handelaar. In de KB’s die handelen over de elektronische maaltijdcheques is ook letterlijk bepaald dat het elektronische alternatief niet duurder mag zijn voor winkeliers die ze aanvaarden.
Op zoek naar een bedrijf dat net zo goed klaar is voor papieren als elektronische maaltijdcheques? Hier kunt u GRATIS een offerte aanvragen bij verschillende leveranciers. Doe het vandaag nog en u krijgt een antwoord binnen de 48 uur!